Narrow your search

Library

DocAtlas (1072)

UCLL (876)

VIVES (852)

Arteveldehogeschool (825)

Odisee (745)

Thomas More Kempen (682)

KDG (679)

AP (622)

Thomas More Mechelen (594)

Hogeschool Gent (506)

More...

Resource type

book (1043)

object (102)

audio (56)

digital (18)

image (13)

More...

Language

Dutch (1037)

English (17)

Undetermined (17)

French (1)


Year
From To Submit

2023 (9)

2022 (22)

2021 (38)

2020 (45)

2019 (40)

More...
Listing 1 - 10 of 1072 << page
of 108
>>
Sort by

Book
Handboek beroepsgerichte didactiek : effectief opleiden in het mbo en hbo
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789493209244 9493209245 Year: 2021 Publisher: [Huizen] Uitgeverij Pica

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Zeven Gelderse mbo-instellingen werken al enkele jaren samen met de Academie Educatie van de HAN rondom beroepsgerichte didactiek. Vanuit verschillende perspectieven (wetenschap, praktijk en onderwijs) wordt in deze uitgave gezocht naar antwoorden op praktijkvragen, zoals: Hoe ga je om met de veranderlijkheid in het beroepenveld? Hoe kom je voor een beroepsopleiding tot een goed opgebouwd curriculum? Wat is er nodig om op te leiden voor wendbaar vakmanschap? Hoe zorg ik dat studenten relevante praktijkervaring opdoen? (bron: uitgever)


Book
Twintig denkgereedschappen : samen filosoferen in de klas
Authors: ---
ISBN: 9789491740732 Year: 2020 Publisher: De Meern Levendig Uitgever

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Twintig denkgereedschappen is ontworpen om de ontwikkeling van samenwerkend onderzoek in het onderwijs te ondersteunen door middel van het klassikale onderzoeksgesprek en het werken in kleine groepjes. Deze klassieker is nu vertaald uit het Engels en geeft je een introductie in de theorie en praktijk van samenwerkend onderzoek. Het biedt een eenvoudig te volgen leidraad voor de vaardigheden die leerlingen zullen verwerven terwijl ze leren problemen te onderzoeken en ideeën te verkennen.Beginnend met basisgereedschappen, laat Twintig denkgereedschappen zien hoe je de mogelijkheden van leerlingen kunt versterken om bijvoorbeeld inzichtelijke vragen te stellen en problemen en kwesties vanuit verschillende gezichtspunten te bekijken. De aanvullende en gevorderde gereedschappen laten je zien hoe je leerlingen kunt aanmoedigen om op passende wijze gebruik te maken van gereedschappen als Tegenvoorbeelden, Criteria, Generaliseren en Deductief redeneren. De gereedschappen dienen ook om onderscheid te kunnen maken tussen verschillende soorten vragen, voor het onderzoeken van meningsverschillen en voor het vastleggen van onderzoeksgesprekken. Twintig denkgereedschappen is een boek voor leerlingen van de vroege basisschooljaren tot en met het voortgezet onderwijs. Naast voorbeelden uit de praktijk, bevat dit boek ook ondersteunende oefeningen en activiteiten.

Keywords

didactiek --- 371.3 --- Orthopedagogics


Book
Alles op een rij... : praktische handreikingen uit onderzoek voor het voortgezet onderwijs
Author:
ISBN: 9789077866412 9077866418 Year: 2017 Publisher: Meppel Ten Brink Uitgevers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Een bundel van artikelen die in 2016 en 2017 zijn verschenen in onderwijstijdschrift Didactief. In bondig bestek beschrijft Winnifred Jelier praktische adviezen voor beginnende en ervaren docenten op basis van vijftien jaar onderwijsonderzoek in Nederland. Bij de totstandkoming van de artikelen zijn wetenschappers, docenten en andere experts uit het veld als meelezer betrokken.


Book
Ik krijg je nog wel! ...of lossen we het anders op?: de rol van mediation nader belicht
Author:
ISBN: 9789079336074 Year: 2007 Publisher: Utrecht Stichting Onderwijs Maak Je Samen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit eindwerk beschrijft een Nederlandse studente lerarenopleiding basisonderwijs op een overzichtelijke wijze de rol die mediation kan hebben in het basisonderwijs. Ze besteedt aandacht aan de basis voor een goede sfeer in de groep, het ontstaan van conflicten en verschillende soorten conflicten. Daarnaast vergelijkt ze enkele methoden die beschikbaar zijn op dit gebied, namelijk De Vreedzame School, Leefstijl, C&SCO en Kanjertraining.


Book
Praktische didactiek voor geïntegreerd zaakvakonderwijs
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9789046908006 Year: 2022 Publisher: Bussum Uitgeverij Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Steeds meer basisscholen werken met geïntegreerde lesmethoden, waarbij de samenhang tussen de afzonderlijke vakken in relatie tot een onderwijsthema centraal staat. Het combineren van de vakken aardrijkskunde, geschiedenis, natuur & techniek, taal en rekenen kan unieke en belangrijke invalshoeken bieden voor onderwerpen die op de basisschool worden behandeld. Door deze vakgebieden met elkaar te verbinden leren leerlingen om ontwikkelingen in de wereld beter te begrijpen en in een bredere context te plaatsen. Praktische didactiek voor geïntegreerd zaakvakonderwijs is het eerste boek dat (toekomstige) leerkrachten in het basisonderwijs helpt om een eigen visie te vormen op geïntegreerd zaakvakonderwijs en om zelf geïntegreerde lessen te ontwerpen. Het boek bestaat uit vier delen. Deel A behandelt opvattingen van onderwijsdenkers over de voor- en nadelen van geïntegreerd zaakvakonderwijs, terwijl in deel B de didactiek van de afzonderlijke zaakvakken en de integratie van taal en rekenen centraal staan. In deel C schetsen de auteurs verschillende praktische manieren om geïntegreerde lessen en projecten vorm te geven. Deel D bevat praktische aanwijzingen en punten ter overweging voor leerkrachten die kiezen voor geïntegreerd zaakvakonderwijs. Dit boek is geschreven voor pabostudenten en voor leerkrachten in het basisonderwijs.


Book
Grammatica opnieuw bekeken (over de rol en aanpak van grammatica in tweede- en vreemde-taalonderwij)
Authors: ---
ISBN: 9028066217 9789028066212 Year: 1995 Publisher: Amsterdam Meulenhoff Educatief

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De plaats van grammatica in het vreemde- en tweede-taalonderwijs staat volop ter discussie. Wanneer is het zinvol om aandacht aan grammatica te besteden en op welke manier kan dit het beste gebeuren? Grammatica opnieuw bekeken wil een bijdrage leveren tot de discussie over de rol van grammatica in het taalonderwijs. Het boek is vooral geschreven voor (aspirant)-docenten van moderne vreemde talen in het voortgezet, het hoger en het volwassenenonderwijs. Het boek bevat heel wat voorbeelden, oefenvormen en opdrachten. Sommige hebben tot doel de lezer te laten nadenken over de rol van grammatica, andere bevatten concrete suggesties voor oefenvormen die in de taallessen gebruikt kunnen worden.


Digital
Beschermjassen op school : aandacht voor verschil in het onderwijs
Authors: ---
ISBN: 9789023253655 9789023253747 9023253744 Year: 2015 Publisher: Assen Koninklijke Van Gorcum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

--Wat heeft een leerling die ‘anders’ is nodig om zich veilig te voelen in de klas?&#13;&#13;--Welke rol speelt de leraar in het creëren van een aangenaam, ondersteunend en stimulerend leerklimaat?&#13;&#13;--Hoe kun je aandacht hebben voor empathie en compassie in onderwijs?&#13;&#13;--Op welke manier kunnen krachtbronnen ofwel beschermjassen uit de familie, historie en cultuur van het kind én de docent ingezet worden op school?&#13;&#13;Er rust een belangrijke en complexe taak op de schouders van professionals in het onderwijs. Een mengeling van achtergronden, kleuren, culturen en religies in de klas maakt het lastig om eenduidig onderwijs te verzorgen.&#13;Maar ook leerlingen met zorgelijke thuissituaties, psychiatrische diagnoses, fysieke beperkingen en hoogbegaafdheid vragen om extra aandacht. Het zijn deze leerlingen die makkelijk buiten de boot vallen: buiten de groep én buiten de leeromgeving. Want wie zich onveilig voelt, leert niet meer.&#13;&#13;Aandacht voor diversiteit op school is aan de orde van de dag, zeker met het oog op passend onderwijs. Leraren toerusten op omgaan met verschil – bij de ander en bij zichzelf – is essentieel in deze tijd. Openhartige en herkenbare verhalen van professionals, ouders en kinderen – van basisonderwijs tot hoger beroepsonderwijs – brengen de theorie tot leven. Praktische tips helpen om er gelijk mee aan de slag te gaan. Aandacht voor diversiteit op school is aan de orde van de dag, zeker met het oog op passend (inclusief) onderwijs. Dit boek wil professionals in het onderwijs aanmoedigen om de veelheid aan sociale diversiteit en persoonlijke verschillen in scholen te keren tot een constructieve omgeving die verder gaat dan de leerstof. Het werkmodel 'Beschermjassen' geeft je een nieuwe bril en nieuwe tools die je altijd, overal en onder alle omstandigheden helpen om veiligheid te creëren. Veiligheid voor jezelf, voor de 'vreemde ander' in het bijzonder en voor de klas of school in het algemeen. Verhalen van professionals, ouders en kinderen brengen de theorie tot leven. Praktische tips helpen om er gelijk mee aan de slag te gaan.


Digital
Onderwijs en opvoeding in een stedelijke context : van startbekwaam naar stadsbekwaam
Authors: ---
ISBN: 9789046905296 9789046966389 9046966380 Year: 2016 Publisher: Bussum Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In de onderwijswereld komt er steeds meer aandacht voor urban education, oftewel onderwijs en opvoeding in een stedelijke context. Werken in de stad vraagt om specifieke onderwijs- en opvoedingsvaardigheden. Leraren en pedagogen in opleiding moeten niet alleen startbekwaam, maar ook stadsbekwaam worden opgeleid. Onderwijs en opvoeding in een stedelijke context' komt tegemoet aan deze vraag. Het boek vertaalt inleidende en verdiepende theorie naar praktijkgerichte situaties in een Nederlandse context. Dit middels een samenspel van onderwijskundige en sociologische inzichten in opvoeding en onderwijs. Daarbij worden zowel de negatieve als de positieve kanten belicht van het werken op school en binnen het gezin in grote steden. 0In het eerste deel van 'Onderwijs en opvoeding in een stedelijke context' typeren verschillende auteurs, elk met eigen praktijkervaringen, het begrip 'onderwijs en opvoeding in de grote stad'. Het tweede deel gaat in op de rol van de pedagogische professional en omschrijft beroepscontexten, kennis, attitudes en vaardigheden. Samenwerking in de stedelijke praktijk, met kinderen, ouders, collega's en andere organisaties, komen in het derde deel aan bod.


Book
Sociaal met taal : inburgeren met waardevolle gesprekken
Authors: ---
ISBN: 9789046908341 Year: 2022 Publisher: Bussum Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Nieuwkomers komen met een leven aan ervaring en inzichten naar Nederland of België. Die voorgaande kennis kan overeenkomen, maar ook botsen met onze waarden en normen. Sociaal met taal is een beproefde, participatieve methode voor inburgering die inspeelt op thema’s, vragen, conflicten en pijnpunten die dicht bij de ervaringen en belevingswereld van de inburgeraars staan. Door middel van waardevolle gesprekken en reflectie in de groep kunnen deelnemers beter participeren in de maatschappij en leren ze sneller Nederlands. In deze aanpak wordt ook gebruikgemaakt van de moedertaal.&#13;&#13;Sociaal met taal bestaat uit twee delen. Deel 1 behandelt de participatieve methode, adviezen voor het opzetten en begeleiden van bijeenkomsten met deelnemers van verschillende culturen en manieren om de voortgang in de gaten te houden. Deel 2 biedt in elf thematische modules 66 concrete bijeenkomsten aan. Deze bijeenkomsten bestaan uit activiteiten en creatieve vormen van uitwisseling om taalbarrières te slechten, zoals dans, theater, tekenen en verhalen vertellen. De modules gaan over onderwerpen die de deelnemers belangrijk vinden, zoals hun gezondheid, grenzen aangeven, rolpatronen, kinderrechten en religieuze vrijheid. &#13;&#13;Er is ook een werkboek met werkbladen beschikbaar. De deelnemers kunnen de werkbladen invullen en gebruiken om een eigen portfolio te maken.&#13;&#13;Bij dit boek hoort aanvullend online materiaal. Dit materiaal bestaat uit tools om de voortgang vast te stellen, activiteiten voor bijeenkomsten, achtergrondinformatie, extra prenten en voorbeelden van een participatief project. &#13;&#13;Sociaal met taal is geschreven voor taaldocenten, participatiecoaches, trajectbegeleiders, maatschappelijk werkers, pedagogen en andere sociaal-agogisch werkers die betrokken zijn bij inburgeringstrajecten.


Book
Sociaal met taal : inburgeren met waardevolle gesprekken : werkboek
Authors: ---
ISBN: 9789046908549 Year: 2022 Publisher: Bussum coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Nieuwkomers komen met een leven aan ervaring en inzichten naar hier. Die voorgaande kennis kan overeenkomen, maar ook botsen met onze waarden en normen. Sociaal met taal is een beproefde, participatieve methode voor inburgering die inspeelt op thema’s, vragen, conflicten en pijnpunten die dicht bij de ervaringen en belevingswereld van de inburgeraars staan. Door middel van gesprekken en reflectie in de groep kunnen deelnemers beter participeren in de maatschappij en leren ze sneller Nederlands. In deze aanpak wordt ook gebruikgemaakt van de moedertaal.&#13;&#13;Sociaal met taal bestaat uit twee delen. Deel 1 behandelt de participatieve methode, adviezen voor het opzetten en begeleiden van bijeenkomsten met deelnemers van verschillende culturen en manieren om de voortgang in de gaten te houden. Deel 2 biedt in elf thematische modules 66 concrete bijeenkomsten aan. Deze bijeenkomsten bestaan uit activiteiten en creatieve vormen van uitwisseling om taalbarrières te slechten, zoals dans, theater, tekenen en verhalen vertellen. De modules gaan over onderwerpen die de deelnemers belangrijk vinden, zoals hun gezondheid, grenzen aangeven, rolpatronen, kinderrechten en religieuze vrijheid. &#13;&#13;Dit deel is het werkboek met werkbladen . De deelnemers kunnen de werkbladen invullen en gebruiken om een eigen portfolio te maken.&#13;&#13;

Listing 1 - 10 of 1072 << page
of 108
>>
Sort by